INAKTIV – Oversatte vedtægter – (pr. maj 2016)
FORSLAG TIL HARMONISERET DANSK OVERSÆTTELSE AF DE GÆLDENDE VEDTÆGTER
Her er et forslag til en Dansk (IKKE LEGALISERET) oversættelse af de registrerede vedtægter – se original scannet Spansk dokument HER
Dette dokument kan downloades som PDF eller for redigering i WORD
Vedtægter for den Danske klub i Torre del Mar
(Revideret 14. Oktober 2022)
KAPITEL I
GENERELLE DISPOSITIONER
Artikel 1. Foreningens navn og virke
Foreningen “CULTURAL DANESA” etableres i byen Torre del Mar i provinsen MALAGA, en enhed af foreningsmæssig karakter og non-profit, i henhold til lov 191/1964 af 24. december, der regulerer foreninger.
Foreningen er underlagt bestemmelserne i artikel 22 i den spanske forfatning, “organisk lov 1/2002 af 22. marts”, der regulerer foreningens ret, og andre gældende bestemmelser udstedt i udvikling og anvendelse af “lov 4/2006 af 23. juni af Andalusiens sammenslutninger og andre gældende bestemmelser”.
Artikel 2. Juridisk kompetence og kapacitet
Foreningen har sin egen juridiske kompetence og den fulde handleevne til at udføre de handlinger, der er nødvendige for opfyldelsen af det formål, hvortil den er oprettet, med forbehold for retssystemets bestemmelser.
Artikel 3. Hjemsted og adresse
Foreningen har spansk hjemsted.
Foreningens adresse er Paseo Maritimo de Levante 21, Edf. Antillas, Torre del Mar, Malaga
Adresseændringen kræver godkendelse fra generalforsamlingen, indkaldt specifikt til dette formål, og ændring af disse vedtægter.
Generalforsamlingens godkendelse skal meddeles foreningens register inden for en måned og vil først have virkninger fra registreringsdatoen, både for associerede selskaber og for tredjemand.
Artikel 4. Rækkevidde
Det territoriale område, hvori foreningen hovedsagelig skal udføre sine aktiviteter, er
Torre del Mar samt generelt på Axarquia kysten.
Artikel 5. Varighed.
Foreningen konstitueres på ubestemt tid.
KAPITEL II
FORENINGENS FORMÅL
Artikel 6. Formål.
Foreningens formål vil være følgende:
STØTTE KONTAKT MELLEM DANSKE BEBOERE / KONTAKT MELLEM SPANIERNE OG DANSKERE PÅ SPROGLIGT OG KULTURELT OMRÅDE
Og for at opnå dette gennemføres følgende aktiviteter:
MØDER, KULTURELLE AKTIVITETER, SPANSKE KLASSER
KAPITEL III
Styrende organer og administrationsformer
Artikel 7. Generalforsamling.
Foreningens øverste og suveræne organ er generalforsamlingen, der består af alle foreningens medlemmer.
Aftaler vedtages ved almindeligt flertal. Generalforsamlingen afholdes en gang om året.
Forsamlingerne kan være ordinære eller ekstraordinære og med de kompetencer som skitseres i nærværende vedtægter.
Artikel 8. Indkaldelses grundlag.
Generalforsamlinger kan indkaldes på initiativ fra foreningens formand, fra bestyrelsen eller efter anmodning fra et antal medlemmer – dog mindst 10 procent,
Hvis bestyrelsen beslutter har formanden maksimalt femten kalenderdage til at effektuere denne indkaldelse, startende fra den dag beslutningen blev truffet.
Hvis det er medlemmerne der beder om indkaldelse, skal denne anmodning indeholde en dagsorden samt de dokumenter og den information, der måtte være nødvendig for at kunne træffe beslutninger.
Ansøgningen herom skal gives til foreningens sekretær, der tilbagelevere en stemplet kopi som dokumentation.
Sekretæren giver, efter at have undersøgt, at formalia er overholdt, med det samme ansøgningen videre til formanden, der herefter har 15 dage til at indkalde til generalforsamling, til afholdelse måneden efter på datoen for modtagelsen.
Hvis formanden ikke indkalder indenfor 15 dage eller indkalder til afholdelse senere end måneden efter datoen for modtagelsen, har initiativtagere ret til at gå videre med indkaldelsen til generalforsamlingen, og anføre dette i indkaldelsen, der underskrives af initiativtagernes talsmand/kvinde.
Artikel 9. Indkaldelsens form.
Der skal indkaldes senest 15 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Indkaldelsen skal ske ved opslag på opslagstavle samt på foreningens webside samt i foreningens andre tilknyttede sociale medier, herunder klubbens Facebook gruppe.
Disse indkaldelses medier skal indeholde oplysninger om dagsorden, sted, dato og tidspunkt senest 15 kalenderdage før afholdelses datoen.
Nødvendig dokumentation og information til at kunne træffe beslutninger skal være til stede hos sekretæren og være tilgængelig for medlemmerne mindst 15 kalenderdage før generalforsamlingens afholdelse. Samme frist gælder også forslag fra medlemmer til behandling på den ekstraordinære generalforsamling.
Artikel 10. Ordinær generalforsamling
Den ordinære generalforsamling afholdes mindst én gang årligt inden for de fire måneder efter regnskabsårets afslutning med henblik på at behandle følgende punkter på dagsordenen:
- Oplæsning og godkendelse af referatet fra sidst afholdte generalforsamling hvis dette skønnes relevant.
- Gennemgang og eventuel godkendelse af regnskab.
- Gennemgang og godkendelse af årets budgetter.
- Gennemgang og godkendelse af afholdte aktiviteter.
- Godkendelse af aktivitets program.
Artikel 11. Ekstraordinær generalforsamling
For vedtagelse af emner, der er forskellig fra dem der er nævnt i den foregående artikel, kræves indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling og konkret for behandling af følgende punkter:
- Hel eller delvis ændring af vedtægterne.
- Foreningens opløsning.
- Udnævnelse af bestyrelse.
- Erhvervelse og bortskaffelse af aktiver.
- Oprettelsen af en føderation, konføderation eller organisation af foreninger eller foreningens integration i samme, hvis den allerede eksisterer.
- Godkendelse af adresseændring
Artikel 12. Beslutningsdygtighed.
Generalforsamlinger, både ordinære og ekstraordinære, er beslutningsdygtige, hvis de er indkaldt med 15 dages varsel, og 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer er mødt op, og ved anden indkaldelse, hvis ethvert antal stemmeberettigede medlemmer er mødt op.
De fremmødte skal lade sig registrere hos sekretæren ved fremmødet med henblik på stemmeoptællingen.
Såfremt der ikke kan opnåes quorum ved ⅓ af medlemmernes tilstedeværelse ved første indkaldte generalforsamling, afventes tidspunktet for anden indkaldelse.
Generalforsamlingen vælger en leder af mødet – en dirigent – samt en referent med ansvar for referat af mødet til evt. senere oversættelse til Spansk og registrering i foreningsregistret.
Artikel 13. Mødeform og vedtagelse af beslutninger
Alle sager vil blive debatteret og stemt om, i henhold til dagsordenen.
Beslutninger vedtages med simpelt flertal blandt de fremmødte eller disses repræsentanter vha. gyldige fuldmagter.
Dog kræves kvalificeret flertal blandt de stemmeberettigede ved beslutninger om opløsning af foreningen, modificering af vedtægter, erhvervelse og bortskaffelse af aktiver og ved fastsættelse af honorar til bestyrelsen.
Kvalificeret flertal defineres som ¾ af de stemmeberettigede medlemmer.
Beslutninger, som vedrører foreningens navn, adresse, formål og aktiviteter, rækkevidde, afgang af bestyrelsesmedlemmer, oprettelse af en føderation, konføderation eller organisation af foreninger, opløsning eller vedtægtsændringer, skal meddeles til Register for Foreninger “Registro de Asociaciones” senest en måned efter beslutningen er truffet.
Kun ikke suspenderede helårs medlemmer er stemmeberettigede i foreningen.
Artikel 14. Stemmeafgivelse ved fuldmagt
Fuldmagter er kun gældende til den specifikke generalforsamling, de er udstedt til.
Fuldmagter skal være skriftlige.
Sekretæren opbevarer en skabelon der kan anvendes til fremstilling af fuldmagter til afstemninger.
KAPITEL IV
REPRÆSENTATIONSORGAN – BESTYRELSEN
Artikel 15. Bestyrelsens sammensætning, mandat og varighed.
Bestyrelsen er foreningens kollegiale styre-, repræsentations- og administrations- organ, uden at dette berører generalforsamlingens beføjelser som suverænt organ.
Et bestyrelsesmedlems mandat varer i to år og bestyrelsesmedlemmet kan opstille til genvalg uden begrænsninger.
§ 16. Bestyrelsesposter
Bestyrelsen skal bestå af mindst fire, maksimalt syv medlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand, en næstformand, en sekretær og en kasserer som minimum. Resterende er almindelige medlemmer af bestyrelsen med stemmeret.
Udøvelsen af hvervet vil være personlig, uden at det er muligt at uddelegere sin stemme ved bestyrelsesmøderne.
Artikel 17. Valg.
Bestyrelsesmedlemmer skal være myndig, have sine fulde borgerlige rettigheder og må ikke at være i uoverensstemmelse med gældende lovgivning.
Bestyrelsens medlemmer vælges blandt stemmeberettigede medlemmer på en ekstraordinær generalforsamling i overensstemmelse med bestemmelserne i vedtægternes artikel 11.
Opstilling til bestyrelsen skal meddeles senest 24 timer før den ekstraordinære generalforsamling
Opstår der en ledig plads, kan bestyrelsen midlertidigt indsætte et andet stemmeberettiget medlem indtil afholdelse af førstkommende ekstraordinære generalforsamling
Artikel 18. Ophør af bestyrelsespost
Bestyrelsens medlemmer ophører i deres respektive hverv af følgende årsager:
- Ved død
- Ved umyndiggørelse
- Ved retsafgørelse
- Når mandatperioden udløber.
- Ved afståelse.
- Ved en generalforsamling.
- Ved udmeldelse af foreningen.
Ophør og nye udnævnelser skal meddeles Register for Foreninger “Registro de Asociaciones” senest 30 dage efter denne ændring.
Artikel 19. Formandskabet.
Formandens opgaver
- At repræsenterer foreningen juridisk over for alle personer, myndigheder og offentlige eller private enheder.
- Indkalde til bestyrelsesmøderne og generalforsamlingen, at lede debatterne i bestyrelsen, sikre at der vælges dirigent og sekretær til generalforsamlingerne samt starte og afslutte møderne.
- Udføre de på bestyrelsesmøder og generalforsamlingen trufne beslutninger samt indgå og underskrive de nødvendige aftaler, kontrakter og dokumenter der måtte være nødvendige for dette.
- Overholde vedtagelser fra bestyrelsen og generalforsamlingen.
- Sørge for afholdelsen af foreningens udgifter og betalinger.
- Afgøre stemmelighed med sin stemme.
- Medunderskrive referater fra bestyrelsen og generalforsamlingsmøder.
- Udøve alle andre nødvendige funktioner i medfør af sin post som formand for bestyrelsen og foreningen.
Artikel 20. Næstformandskabet.
Det er næstformandens opgave at påtage sig formandens opgaver i dennes fravær, ligesom han/hun kan repræsentere foreningen indenfor de områder, som bestyrelsen eller generalforsamlingen beslutter.
Artikel 21. Sekretæren.
Den der varetager sekretariatet, har følgende funktioner:
- Assistere ved generalforsamlinger og bestyrelsesmøder, samt tage referater heraf.
- Udsende dagsorden til bestyrelsesmøder og generalforsamlinger efter anmodning fra formanden.
- At informere formanden om medlemmers ønske om indkaldelse til generalforsamling i henhold til artikel 8 i nærværende vedtægter.
- At modtage kommunikationsskrivelser fra bestyrelsesmedlemmer og foreningsmedlemmer i forbindelse med bestyrelsesmøder, herunder notifikationer, anmodning om data, rektifikationer, certifikater og andre skrivelser.
- Forberede mødelokale, og i den forbindelse tilvejebringe det materiale og den dokumentation, der skal anvendes hertil.
- Udstede certificeringer om de vedtagne beslutninger og andre certificeringer, godkendt af formanden, og de rapporter, der måtte være nødvendige.
- Sikre evt. oversættelse af referater og andre beslutninger jf. Artikel 13 samt indrapportere disse korrekt til Register for Foreninger “Registro de Asociaciones”
- Være ansvarlig for foreningens arkiv, dokumenter, bøger med videre, undtaget regnskabsbøgerne.
- Enhver anden funktion, der normalt hører til sekretærfunktionen.
I tilfælde af sekretærens fravær eller sygdom indtræder bestyrelsens yngste medlem som substitut.
Artikel 22. Kassereren.
Foreningens kasserers funktioner er:
- Opkræve kontingent og andre midler til foreningen, samt bevogte og investere disse midler I henhold til det af bestyrelsen bestemte.
- Udføre betalinger med formandens godkendelse.
- Underskrive sammen med formanden alle betalinger og opkrævninger.
- Sørge for opbevaring af foreningens regnskaber og opfyldelsen af de skattemæssige forpligtelser.
- At udarbejde det foreløbige budgetforslag for dets godkendelse af bestyrelsen og generalforsamlingen. På samme måde med foreningens regnskab for dets godkendelse på den årlige generalforsamling.
- Enhver anden opgave der henhører til kasserer funktionen, som ansvarlig for den økonomiske og finansielle forvaltning.
Artikel 23. Bestyrelsesmedlemmer
Bestyrelsesmedlemmernes funktioner:
- Modtage dagsordenen til bestyrelsesmøderne med det forudgående varsel, der er fastsat i disse vedtægter.
- Deltage aktivt i debatten på bestyrelsesmøderne.
- Udøve retten til at stemme om forslag på bestyrelsesmøderne.
- Komme med forslag og spørgsmål på bestyrelsesmøderne.
- Indhente den nødvendige information til opfyldelsen af de tildelte funktioner.
Artikel 24. Fuldmagter.
Bestyrelsen kan udpege generelle eller specielle befuldmægtigede.
Generelle fuldmagter og deres tilbagekaldelse skal præsenteres for og indskrives i Registeret for Foreninger “Registro de Asociaciones”, hvis det er relevant.
Artikel 25. Indkaldelser og bestyrelsesmøder
- For en gyldig konstituering af bestyrelsen, med det formål at kunne afholde møder, diskussioner og gennemføre beslutninger, skal mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne være til stedet, og her i blandt formanden og sekretæren eller deres substitutter.
- Bestyrelsen skal møde mindst en gang i kvartalet og det antal gange, der er nødvendige for en god ledelse af foreningen, ved formandens indkaldelse, der kan ske på formandens eget initiativ eller på initiativ fra ethvert andet bestyrelsesmedlem.
- Indkaldelsen, med alle formalia i orden (dagsorden, dato, sted, ect.), skal ske med mindst 48 timers varsel.
- Drøftelserne følger den samme ordning som angivet i artikel 13. Beslutningerne træffes ved simpelt flertal blandt de afgivne stemmer, hvor formandens stemme er afgørende ved stemmelighed.
- Der kan ikke træffes beslutninger om emner udenfor dagsordenen, med mindre alle bestyrelsesmedlemmer er til stede, og der er enstemmighed.
- Ligeledes kan bestyrelsen gyldigt konstitueres uden forudgående indkaldelse, hvis alle medlemmer er til stede, og der er enstemmighed. Bestyrelsen konstitueret på denne måde får betegnelsen “Universel Bestyrelse”.
- Til bestyrelsens møder kan indkaldes personer indkaldt af formanden med henblik på rådgivning. Disse har taleret men ikke stemmeret.
Artikel 26. Kompetencer
Bestyrelsen har følgende beføjelser:
- Udarbejde aktivitetsplanen.
- Udstede generelle og/eller specielle fuldmagter.
- Organiser og udvikle de aktiviteter, der er vedtaget på generalforsamlingen.
- Godkende budgetforslag for dets vedtagelse på generalforsamlingen.
- Godkende det af kassereren udarbejdede regnskab for dets definitive godkendelse, hvis relevant, på generalforsamlingen.
- Udarbejde den årlige aktivitetsrapport til generalforsamlingen.
- Nedsætte de nødvendige arbejdsgrupper til udvikling og afholdelse af de vedtagne funktioner og aktiviteter, og øvrige forhold til fremme af foreningens formål. Disse arbejdsgrupper konstituerer sig internt.
- Behandle ansøgninger om optagelse af medlemmer.
Artikel 27. Bestyrelsesmedlemmernes forpligtelser og ansvar
Bestyrelsesmedlemmerne forpligter sig til at opfylde foreningens formål, at deltage i de møder, man bliver indkaldt til, at udføre deres opgaver med omhu og agere i henhold til gældende lovgivning og nærværende vedtægter.
Bestyrelsesmedlemmerne står til ansvar overfor foreningen I tilfælde af handlinger, der går imod lovgivningen og vedtægterne. Man fritages for ansvar, hvis man udtrykkeligt er imod aftaler eller handlinger af en sådan karakter.
Artikel 28. Vederlagsfri bestyrelsespost
Bestyrelsesposten er vederlagsfri. Udlæg i forbindelse med varetagelse af ens opgaver vil blive kompenseret mod forevisning af behørig dokumentation.
KAPITEL V
FÆLLES BESTEMMELSER
Artikel 29. Referat.
- Der tages referat af hver generalforsamling og bestyrelsesmøde. Referatet tages af sekretæren. Referatet skal indeholde: Mødets dagsorden, omstændigheder, tid og sted for mødets afholdelse, de principielle punkter fra drøftelserne og indholdet af de vedtagne handlinger.
- Hvis nogen medlemmer ønsker det, anføres i referatet de stemmer, der var imod de vedtagne handlinger. Ligeledes har ethvert medlem ret til at anmode om den fulde transskription af deres indgriben eller forslag, forudsat at de straks eller inden for 48 timer fremsender den tekst, der nøjagtigt svarer til deres indgriben til sekretæren, der sikrer optagelse i referatet eller som vedhæftet kopi til dette.
- Referatet godkendes i samme eller efterfølgende møde/samling. Sekretariatslederen kan dog uanset ovenstående, udstede hastende attester på de konkrete aftaler, der er vedtaget, med udtrykkelig angivelse af, at referatet afventer efterfølgende godkendelse.
- Referater underskrives af sekretæren og formanden.
Artikel 30. Bestridelse af vedtægter
Generalforsamlingen og bestyrelsens vedtagelser kan bestrides af de civile domstole.
Medlemmerne kan bestride de af foreningens vedtagelser og handlinger, der anses at være imod vedtægterne. Dette skal ske indenfor 40 dage fra vedtagelsen.
Såfremt eventuelle interne stridigheder i foreningen bliver løst, vil anmodningen om registrering af samme kun føre til midlertidige anmærkninger.
KAPITEL VI
PROCEDURE FOR MEDLEMSKAB OG TAB AF SAMME
Artikel 31. Klasser.
Inden for foreningen vil der være følgende typer partnere:
- Stiftende partnere, som vil være dem, der deltager i foreningens stiftelse handling.
- Antal medlemmer, som vil være dem, der indtræder efter foreningens konstituering.
- Æresmedlemmer, er de, der på grund af deres prestige eller for at have bidraget på en relevant måde til foreningens værdighed og udvikling, blive krediteret med en sådan udmærkelse
Artikel 32. Erhvervelse af medlemskab
For at opnå medlemskab kræves at man enten er en fysisk person eller juridisk enhed, og at man er interesseret I foreningens formål.
Man skal være myndig eller myndiggjort mindreårig og have egen rets- og handleevne.
Ansøgningen om medlemskab skal godkendes af bestyrelsen.
Artikel 33. Tab af medlemsskab
Tab af medlemskab sker ved følgende handlinger:
- Frivilligt.
- Ved 3 ubetalte kontingenter.
- Ved alvorligt brud på nærværende vedtægter eller de gyldigt vedtagne beslutninger.
Ad a) Skal ske skriftligt til sekretæren. Har effekt I forbindelse med præsentationen.
Ad b) Sker efter kasserens udstødelse ad dokument, der viser ubalancen. Skal være underskrevet af formanden. Medlemskab kan genoprettes, hvis man indenfor 6 måneder fra modtagelsen af kassererens påkrav betaler de skyldige beløb.
Ad c) Det er et ufravigeligt krav, at der er samtykke fra generalforsamlingen, og at det vedtages med 2/3 af de gyldige afgivne stemmer.
Artikel 34. Medlemmernes rettigheder.
Medlemmerne har følgende rettigheder:
- Deltage I foreningens aktiviteter og de af foreningen nedsatte udvalg, udøve stemmeretten og deltage i generalforsamlinger i henhold til vedtægterne.
- At blive informeret om sammensætningen af de af foreningen nedsatte udvalg og repræsentanter, foreningens regnskab og udviklingen af foreningens aktiviteter.
- At blive hørt i tilfælde af disciplinærudvalgs foranstaltninger mod én, og blive informeret om de handlinger, der skulle være årsag til samme.
- Få adgang til foreningens dokumentation gennem bestyrelsen.
- At bruge foreningens fælles goder og installationer, med respekt for øvrige medlemmers brug af samme.
Artikel 35. Medlemmernes forpligtelser.
Medlemmerne har følgende forpligtelser:
- Dele foreningens formål og medvirke til udførelsen af dem.
- Betale kontingent og andre bidrag, der i henhold til vedtægterne kan henføres til medlemmerne.
- Opfylde andre forpligtelser, der følger af vedtægterne.
- Overholde og opfylde de af bestyrelsen og generalforsamlingen gyldigt trufne beslutninger. Med forbehold for tab af medlemskab for manglende betaling af kontingent vil medlemmet i tiden frem til eventuel endelig udvisning, få suspenderer sin valgret og valgbarhed. Denne suspension træder i kraft ved fortsat manglende betaling af blot en kvote, og fortsætter indtil medlemmet enten har reguleret sit økonomiske mellemværende eller endeligt har mistet sit medlemskab.
KAPITEL VII
ØKONOMI
Artikel 36. Egenkapital
Foreningens grundlæggende eller oprindelige formue på tidspunktet for dens oprettelse er ________________ euro.
[red: DETTE ER IKKE OPGIVET VED OPRINDELIG REGISTRERING]
Artikel 37. Ejerskab af goder og rettigheder
Foreningen skal fremstå som ejer af alle goder og rettigheder, der indgår i foreningens formue, hvilket skal registreres i foreningens beholdning og, hvis det er relevant, registreres i de tilsvarende offentlige registre.
Artikel 38. Finansiering
Foreningens aktiviteter finansieres som følger:
- De afkast, der kommer fra foreningens formue, hvis nogen.
- Medlemmernes kontingentbetaling, ordinære som ekstraordinære.
- Donationer og tilskud, der måtte komme fra private personer og juridiske enheder, private som offentlige.
- Donationer, legater og arv, der accepteres af bestyrelsen.
- Indtægter fra foreningens aktiviteter.
De midler, der tilgår foreningen, skal udelukkende anvendes til at fremme foreningens formål, og må på ingen måde uddeles til medlemmerne eller andre med relation til medlemmerne.
Artikel 39. Regnskabsperiode, budget og bogføring
- Regnskabsperioden følger kalenderåret med start 1. januar og slut 31. december hvert år.
- En gang årligt fremlægger bestyrelsen budgettet til godkendelse på generalforsamlingen.
Med vedtagelse af budgetter godkendes tillige kontingentets størrelse for det kommende år. Til godkendelse af ekstraordinære kontingentindbetalinger indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, dog undtaget i tilfælde hvor foreningen akut mangler likviditet, hvor det er tilstrækkeligt med en vedtagelse i bestyrelsen, med senere ratifikation og godkendelse på en generalforsamling, senest 30 dage efter bestyrelsesbeslutningen.
- Generalforsamlingen godkender foreningens regnskaber efter afslutning af det regnskabsår, de vedrører.
- Bestyrelsen tilvejebringer den tilsvarende reviderede bogføring, der skal fremstille et retvisende billede af foreningens økonomiske situation og formueforhold.
KAPITEL VIII
OPLØSNING OG ANVENDELSE AF AKTIEKAPITALEN
Artikel 40. Opløsning.
Foreningen opløses af følgende årsager:
- Efter aftale vedtaget med kvalificeret flertal (⅔ af foreningens medlemmer) på en ekstraordinær generalforsamling.
- For de årsager, der er fastlagt i artikel 39 i civilretten “Código Civil”.
- Ved dom.
Artikel 41. Likvidation.
Når opløsningen af foreningen er aftalt, begynder likvidationsperioden, indtil udgangen af hvilken foreningen bevarer sin juridiske person.
Medlemmerne af bestyrelsen på opløsnings tidspunktet bliver likvidatorer, medmindre disse udtrykkeligt er udpeget af generalforsamlingen eller en domstol, som i givet fald indvilliger i likvidationen.
Det er op til likvidatorerne at:
- Sikre integriteten af foreningens formue.
- Afslutte de verserende operationer og kun udfør de nye, der er nødvendige for likvidationen.
- Inddrive foreningens tilgodehavender.
- Afvikle formuen og betale kreditorer
- Anvende overskuddet til de formål, der er fastsat i vedtægterne.
- Anmod om annullering af posterne i Registeret for Foreninger “Registro de Asociaciones”
Såfremt der er overskydende midler efter betaling af gældsposter og sociale bidrag, uddeles disse til non profit enheder med samme karakter som foreningens.
Midlerne kan også uddeles til offentlige enheder.
I tilfælde af at foreningen er insolvent, er det likvidatorernes opgave hurtigst muligt at indgive konkursbegæring.
En ____________________, a ____ de _____________ de _______________
EL/LA PRESIDENTE EL/LA SECRETARIO/A
D./Da D./Da
Bilag til foreningens vedtægter
Konkretiseringen og tilføjelser er fremhævet.
[red: Disse er lånt fra Almuñécar foreningens vedtægter samt “normaliseret” af Niels Sorensen]
Angående artikel 9
Der indkaldes normalt til første generalforsamling på et passende tidspunkt hvor tilstedeværelsen af medlemmer samt disses repræsentanter i form af gyldige fuldmagter optælles.
Såfremt der ikke opnås quorum (⅓ af medlemmerne) ved denne afventes anden generalforsamling der uden andre særlige indkaldelser starter 30 minutter efter end den førstes annoncerede opstart.
Angående artikel 10
Generalforsamlingen vælger en leder af mødet – en dirigent – samt en referent med ansvar for referat af mødet til evt. senere oversættelse til Spansk og registrering i foreningsregistret.
Den ordinære generalforsamling afholdes en gang årligt med følgende dagsorden:
- Formanden byder velkommen.
- Valg af dirigent, protokolfører og stemmetællere.
- Beretning.
- Årsregnskab.
Angående artikel 11.
Den ekstraordinære generalforsamling afholdes en gang årligt umiddelbart i forlængelse af den ordinære generalforsamling med følgende dagsorden:
(De valgte (dirigent, protokolfører og stemmetællere) fortsætter deres hverv.)
- Fremlæggelse af budget samt fastsættelse af kontingent.
- Godkendelse af aktivitetsplan.
- Valg af bestyrelsen.
- Valg af revisor.
- Vedtægtsændringer
- Indkomne forslag.
- Eventuelt.
Angående artikel 22
Det foreliggende regnskab skal revideres årligt af en ekstern revisor
Angående artikel 31.
Det foreslås at dette punkt enten fjernes eller at det formuleres at alle medlemmer uden undtagelse er jævnbyrdige
Angående artikel 34.
Udmeldelse skal ske SKRIFTLIGT senest den 1. februar i det år, udmeldelsen er gældende fra.
Denne ændring er præciserende oplysning til medlemmet, at hvis ikke denne udmeldelse fremkommer, er man kontingent pligtig i indeværende år, og i henhold til vedtægterne er man derfor medlem i 3 år, før en automatisk udmeldelse vil ske.